מהם הסימנים לכך שילדי חווה חרם, נידוי או התעללות חברתית?



 בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים, שקובעים באופן מוחלט כי ישנה השלכה של המצב החברתי על כל תחומי החיים.

 במאמר שלפניכם בחרתי להציג בפניכם את  הסימנים שעלולים להצביע על נידוי חברתי או בשמו המוכר יותר "חרם". המאמר שלפניכם יסביר כיצד לזהות את הסימנים הכתובים והלא כתובים, כיוון שפעמים רבות הילד או המתבגר מסתיר אף מהוריו או מוריו את מצבו החברתי ואת הסבל הרב שהוא עובר, בדרך כלל הסיבה העיקרית לכך היא תחושת האשמה, והבושה כתוצאה מהמצב, אך יכולה להיות לכך גם סיבה נוספת והיא הפחד ממובילי החרם שמטילים אימה על הילד, ומאיימים עליו שאם יספר, הוא "ישלם" על כך


1. שינויים בהתנהגות:

סימן חשוב ובולט לזהוי "חרם" הוא שינויים בהתנהגות הילד או המתבגר. יכול להתבטא בירידה ביכולת השונות, או הימנעות מפעילויות  בהן היה משתתף בעבר.לדוגמה: ילד שמתבודד בזמן פיקניק ונמנע מהשתתפות במשחקים חברתיים כבעבר.

 
2.  ביטחון העצמי:

 ילד שחווה נידוי חברתי עשוי להרגיש  את עצמו לא בטוח. הבדידות ואי ההבנה  מצד החברים יכולים להשפיע על ביטחונו העצמי וליצור פגיעה אנושה בתחושת הערך האישית שלו ומימלא גם להשפיע על הביטחון העצמי .דוגמה: ילד שמתבייש פתאום באופן קיצוני ואינו מדבר כמעט עם אחרים,או ילד שנמנע מכל פעילות חברתית ומרגיש אי-נוחות  להתבטא בקרבת ילדים או חברים.  


3. שינויים ביכולות הלימודיות:

 אחד הסימנים המובהקים לכך שילד או מתבגר חווה התמודדות חברתית הינה ירידה ביכולות ובביצועים הלימודיים. יתכן ויקשה לו להתרכז בלמידה ולהביא להשגת תוצאות גבוהות כבעבר.דוגמה: תלמיד ש"יורד" בלימודים באופן דרסטי ופתאומי, או שפשוט אינו לומד


4. השפעה על חיי היום-יום:

התרחשויות של חרמות  עשויות להשפיע על הילד גם מחוץ למסגרת הלמידה או למסגרת החברתית או לשעות הלימודים. וגם בבית הילד משדר תחושות של לחץ ואי-נוחות  שמשפיעים ומקשים על חייו היומיומיים.דוגמה: ילד שסובל מנידוי חברתי  להביע מורת רוח בכל יציאה  מהבית ולהתמודד עם חשש מפגיעה חברתית גם במקומות אחרים או אפילו בחיק המשפחה המורחבת.


5. התפרצויות בכי או זעם:

נידוי חברתי עשוי להביא לשינויים ביכולות הויסות הרגשי.  ילד שחווה נידוי עשוי להתקשות ביכולותיו להתאפק ויפרוק את הזעם והתסכול בצורה לא מידתית ולא מבוקרת. דוגמה: ילד בגילאי היסודי שבוכה מ"כל דבר קטן" לעיתים אף ללא סיבה ממשית. אצל נוער ומתבגרים  על פי רוב ההתנהגות תתבטא בהתפרצויות זעם.

 
לסיכום, יש להקשיב ולשים לב לכל שינוי בהתנהגות, בביטחון העצמי, בביצועים הלימודיים, שינויים בהתנהלות היומיומית והתפרצויות בכי וזעם . הזיהוי המוקדם של סימני נידוי חברתי מסייע להורים או לצוות החינוכי לפעול בזמן ולסייע לילדם להתמודד עם האתגרים חברתיים, ולסייע לו לפתח יכולות חברתיות.