טיפול ב-ADHD ופיתוח מיקוד: תפקידו של ODT בשיפור הקשב והריכוז בילדים ונוער  הADHD

 הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית המאופיינת בקשיים בשמירה על קשב, שליטה בדחפים וויסות היפראקטיביות. ילדים ונוער עם הפרעות קשב וריכוז נאבקים לעתים קרובות עם משימות הדורשות מיקוד וריכוז מתמשכים,  הבעיה משפיעה בדרך כלל באופן ישיר  על הביצועים הלימודיים, האינטראקציות החברתיות והרווחה הכללית שלהם. בעוד שטיפולים מסורתיים כמו תרופות וטיפולים התנהגותיים היו בשימוש נרחב, גישה חדשנית המכונה ODT- צמחה כשיטה מבטיחה לשיפור הקשב והריכוז אצל ילדים ונוער עם ADHD. 


 הפעלת ODT כוללת בדרך כלל  מגוון פעילויות למידה חווייתיות הנערכות בסביבות טבעיות, כגון יערות, פארקים ואזורי שממה. גישה הוליסטית זו משלבת היבטים פיזיים, קוגניטיביים ורגשיים של התפתחות, במטרה לשפר את הקשב והריכוז באמצעות התערבויות מבוססות טבע. תוכניות ODT נועדו למשוך את המשתתפים במשימות  מהנות אך מאתגרות הדורשות מיקוד מתמשך, פתרון בעיות בדרך יצירתית ושיתוף פעולה. היתרונות של ODT עבור ADHD

1)העשרה סביבתית : מסגרות טבעיות מציעות סביבה דינמית ומגרה שנועדה  למשוך את תשומת הלב של ילדים ונוער עם ADHD. הוכח  מדעית כי חשיפה לטבע מפחיתה את הסימפטומים של ADHD ומשפרת את התפקוד הקוגניטיבי.

 2) פעילות גופנית :  הפעלת ODT כרוכה בפעילויות גופניות בדרך כלל  כמו, ספורט קבוצתי וחקירה חושית, המעודדות שחרור של נוירוטרנסמיטורים כמו דופמין ונוראפינפרין. נוירוטרנסמיטורים אלו ממלאים תפקיד מכריע בוויסות קשב וייצוב מצב הרוח. 

3) חידוש וגיוון : מקומות חיצוניים מספקים גירויים חדשים ומגוונים, ומעודדים את המשתתפים להישאר מעורבים וקשובים. מגוון החוויות החושיות בטבע יכול לעזור להקל על השעמום, טריגר נפוץ  במיוחד להסחת דעת אצל אנשים עם ADHD.

4)הכשרת תפקוד מנהלים : פעילויות ODT דורשות לעתים קרובות תכנון, ארגון וקבלת החלטות. עיסוק במשימות כאלה מחזק את התפקודים הניהוליים, הנפגעים בדרך כלל אצל אנשים עם ADHD.

5)הפחתת מתח : לטבע יש השפעה טבעית  מרגיעה על מערכת העצבים שמפחיתה את רמות המתח. לחץ נמוך יותר תורם לשיפור קשב ויכולת הוויסות העצמית אצל ילדים ונוער  המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז.


 יישום תוכניות ODT תוכניות ODT המיועדות במיוחד לילדים ונוער עם ADHD עוקבות אחר תכנית לימודים מובנית המשלבת פעילויות בחוץ עם התערבויות ממוקדות. מדריכים מאומנים  מטעם חברת "דניאל פרויקטים בחינוך" המדריכים את המשתתפים במשימות שונות המאתגרות בהדרגה את הקשב והריכוז. תוכניות אלה מדגישות שיתוף פעולה, תקשורת והגדרת יעדים כדי לשפר את הפונקציות הניהוליות.