ההשפעה של החרם על עתידו של הילד.

הנידוי החברתי או בשמו המוכר יותר "חרם" אינו סתם תופעה חולפת בחיים של הילד, בדר"כ יכולה להיות לה השפעה נוספת על הילד ועל עתידו בתחומים רבים.  במאמר זה, נחקור את ההשפעות האפשריות בתחומים השונים בכדי להבין כיצד נידוי חברתי יכול ליצור או לשנות תפיסות, יכולות ועתיד לילד שעובר דרכן. 

השפעה על הערכים והתודעה העצמית:

 נידוי חברתי-"חרם" יכול לגרום להשפעה ישירה על הערכים של הילד. הדוגמא העיקרית והמשמעותית לכך היא הפגיעה בביטחון העצמי והתודעה העצמית. ילד שנחשף לנידוי עשוי לפתח תחושות קשות  של חוסר אמון בעצמו ולהתמודד עם קושי בקבלת החלטות.  וכך באופן ישיר ה"חרם" יכול להשפיע על דרכי התפתחותו והתקדמותו בחיים. 

השפעה על ביצועים ויכולות לימודיות:

  " חרם" גורם במקרים רבים לירידה דרסטית ומשמעותית  בהרגלים וביכולות הלמידה של הילד. ילד שנמצא תחת לחץ חברתי עשוי להתקשות בהשגת יעדים ולחוש תחושת כישלון , קשיים בריכוז או חוסר מוטיבציה שמשפיעה באופן ישיר על כל תחומי הלמידה

. השפעה על הפיתוח החברתי: 

נידוי חברתי משפיע באופן ישיר גם על הילד בקשריו החברתיים. ילד שנתקל בנידוי עשוי להתרחק מקשרים חברתיים ולפתח קשיים בתקשורת חברתית. עובדה זאת עשויה להפריע לו בעתיד בצורה משמעותית עוד יותר, ולהשפיע על יכולתו לבנות קשרים עמוקים ובריאים. 

השפעה על הבריאות הנפשית:

 חרם  יכול לגרום לבעיות בריאות נפשית. הילד עשוי להתמודד עם דיכוי רגשי, חרדה כללית או חברתית ואפילו בעיות נפשיות כתוצאה מהשפעות הנזק של ההתעללות החברתית. המערכת העצמית שלו הופכת רעועה ביותר, ויש לו קשיים בהתמודדות עם אתגרים רגשיים במקרים קיצוניים המצב אף עלול להידרדר ולהגיע  למצבי קיצון כמו דיכאון או אובדנות.

 השפעה על התפתחות מקצועית: 

התרחשות נידוי חברתי או חרם בילדות עשויה להערים קשיים משמעותיים בהתפתחות מקצועית. ילד שעבר נידוי חברתי עשוי להתקשות  בבחינת יעד מקצועי או בהשגת יעדים עיסקיים, ובכך להשפיע ולהזיק גם לעתידו המקצועית


סיכום: נידוי חברתי אינו תופעה מינורית. זיהוי ההשפעות השונות בתחומים השונים יכול לשרת אותנו  ככלי להבנת הקשיים והצרכים של הילד ולתמיכה בו.  הגברת המודעות לבעיה הזו יכולה לשנות את דרכנו  כחברה וליצור  עבור ילדינו סביבה יותר בריאה ותומכת.